Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?

Bireysel Emeklilik Sistemi

 

BES Nedir?

Bireysel Emeklilik Sistemi;

Çalışma hayatınız süresince yaptığınız düzenli tasarrufların yatırıma yönlendirilmesini sağlayarak, oluşacak birikimle, çalışma döneminizde sahip olduğunuz yaşam standartlarını emeklilik döneminizde de devam ettirmeyi amaçlayan gönüllülüğe dayalı bir sistemdir.

BES, mevcut kamu sosyal güvenlik sisteminin tamamlayıcısı olan ve devlet katkısı ile desteklenen bir sistemdir.

Bireysel Emeklilik Sisteminde emekli olmak için, ilk giriş tarihinizden itibaren 10 yıl süreyle sistemde bulunmak koşuluyla 56 yaşınızı tamamlamanız gerekir.

Bireysel Emeklilik Sistemi ile ilgili bilmeniz gereken hususlar

• Emeklilik sözleşmesi süresi içinde katkı payı tutarınızı değiştirebilirsiniz.
• Sözleşmeniz şirketimizde akdedilmiş ise birikimin başka bir şirkete aktarılabilmesi için sözleşmenin yürürlük tarihinden itibaren en az 2 yıl süreyle şirketimizde kalması gerekmektedir. Eğer sözleşmeniz başka şirketten aktarımla düzenlenmiş ise bu sözleşmenin tekrar aktarıma konu olabilmesi için şirketimizde en az 1 yıl kalması gerekmektedir.
• Emeklilik sözleşmesi süresi içinde katkı payı ödemeye ara verebilirsiniz.
• Bir sözleşme yılında en fazla 12 defa fon dağılım oranınızı ve 4 defa emeklilik planınızı değiştirebilirsiniz.
• Emekli olabilmeniz için 10 yıl süreyle sistemde kalmanız ve 56 yaşınızı doldurmanız yeterlidir.
• Emekliliğe hak kazanmadan önce dilediğiniz anda sistemden ayrılabilirsiniz. Sistemden erken ayrılma durumunda birikimlerinizden ve Devlet katkılarının ödemeye konu olan kısımlarından stopaj ve varsa giriş aidatı kesintileri düşülür.
• Emekliliğe hak kazandıktan sonra toplu para, programlı ödeme ya da yıllık gelir sigortası seçeneklerinden birini seçebilir veya hesabınızdaki tutarı bu seçenekler arasında paylaştırabilirsiniz.

Neden BES?

Rahat Bir Emeklilik
Sizce mevcut hayat standartlarınızı sadece Sosyal Güvenlik Kurumu'ndan alacağınız emekli maaşı ile devam ettirmeniz mümkün mü? Bireysel emeklilik sistemi, sosyal güvenlik sisteminin tamamlayıcısı olarak kuruldu ve amacı emeklilik döneminde size ek bir gelir sağlayarak refah seviyenizi korumanızı sağlamaktır.

Güven
Sistemin tüm unsurları denetim altındadır. Şirketinizin faaliyetleri T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı, fonların ve portföy yöneticilerinin faaliyetleri ise T.C. Başbakanlık Sermaye Piyasası Kurulu tarafından denetlenir. Şirketinizin yılsonu mali tablolarının bağımsız denetim kuruluşları tarafından denetlenmesi zorunludur. Fonların hesap ve işlemleri ayrıca yılda en az bir defa bağımsız dış denetime tabidir. Şirketlerin günlük faaliyetleri ise Emeklilik Gözetim Merkezi (EGM) tarafından elektronik ortamda günlük izlenir.

Şeffaflık
Bireysel emeklilik hesaplarınız Takasbank (İMKB Takas ve Saklama Bankası A.Ş.) nezdinde tutulur. Bu hesaplardan günlük olarak fon paylarınızı izleyebilirsiniz.

Vergi Avantajı
Emeklilik yatırım fonlarının getirileri stopaj kesintisinden muaf olduğu için yatırım aşamasında vergi avantajınız olmaktadır.

Devlet Katkısı
İşveren tarafından ödenenler hariç adınıza ödenen katkı paylarının %30’una karşılık gelen tutar Devlet katkısı olarak hesaplarınızdan ayrı olarak takip edilir. Bu katkının sınırı; bir takvim yılında ödenen ve Devlet katkısı tutarının hesaplanmasına esas teşkil eden katkı paylarının toplamının ilgili takvim yılına ait hesaplamaya ilişkin dönemin sona erdiği tarihte geçerli brüt asgari ücretin hesaplama dönemine isabet eden toplam tutarıdır.

Emeklilik Gelirinizi Etkileyen Kararlarda Söz Hakkı
Emeklilik planınız çerçevesinde, yatırım yapmak istediğiniz fonu seçme, istediğiniz risk derecesine göre de bir sözleşme yılında 12 defa değiştirme hakkınız var.

Lisanslı Aracılardan Hizmet
Bireysel emeklilik sisteminin tanıtım ve satışı, mesleki yeterlilikleri ölçülmüş, sınavda başarılı olmuş bireysel emeklilik aracıları tarafından yapılır.

Ödemeye Ara Verme Hakkı
Mali durumunuzda beklenmedik gelişmeler olduğu dönemlerde katkı payı ödemeye ara verebilirsiniz.

Birikimlerinizin Değerlendirilmesi Sırasında;

Emeklilik yatırım fonları, kurumlar vergisinden ve gelir vergisi kesintisinden (stopajından) muaftır.

Sistemden Ayrılma Sırasında;

10 yıl boyunca sistemde kalmadan ayrılan katılımcının hak kazanılan Devlet katkısı ve getirileri dahil ödemeye konu toplam birikim tutarından, (varsa ertelenmiş giriş aidatı indirilmeksizin) ödenen katkı payları ve Devlet katkısının hak edilen kısmı indirilerek bulunan irat tutarı üzerinden %15; 10 yıl boyunca sistemde kalmakla birlikte bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazanmadan ayrılan katılımcının irat tutarı üzerinden %10 stopaj kesintisi yapılır.

Sistemden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, maluliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılan katılımcıdan %5 stopaj kesintisi dışında vergi alınmamaktadır.

İşveren tarafından ödenenler hariç katılımcı adına bireysel emeklilik hesabına ödenen katkı paylarının %30'una karşılık gelen tutar olan Devlet katkısı, katılımcıların ilgili hesaplarından ayrı olarak takip edilir ve T.C. Başbakanlık Müsteşarlığı'nca belirlenen yatırım araçlarında yatırıma yönlendirilir.

Bir katılımcı için bir takvim yılında ödenen ve Devlet katkısı tutarının hesaplanmasına esas teşkil eden katkı paylarının toplamı ilgili takvim yılına ait brüt asgari ücretin toplamını aşamaz.

Katılımcılardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra;

• En az 3 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve varsa getirilerinin %15'ine,
• En az 6 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve varsa getirilerinin %35'ine,
• En az 10 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve varsa getirilerinin %60'ına hak kazanır.

Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat veya maluliyet nedeniyle ayrılanlar Devlet katkısı ve varsa getirilerinin tamamına hak kazanır. Devlet katkısı ve getirilerinden hak kazanılan tutarlar sistemden ayrılma veya emeklilik durumunda katılımcıya ödenir.

Devlet katkısı ve getirileri haczedilemez, rehnedilemez, iflas masasına dahil edilemez.

29.05.2012 tarihi itibarıyla bireysel emeklilik sisteminde olup 29.06.2012 tarihinden itibaren 2 yıl içinde bir emeklilik sözleşmesini birikimlerini alarak sonlandıran katılımcıların, 31.12.2014 tarihine kadar bireysel emeklilik sistemine ödeyeceği katkı payları için Devlet katkısı ödenmez.

01.01.2013 tarihinden önce sisteme girmiş olan katılımcıların Devlet katkısına hak kazanmaya esas süresinde dikkate alınmak üzere 01.01.2013 tarihinden itibaren sistemde bulundukları toplam süreye, 01.01.2013 tarihinden itibaren 01.01.2016 tarihine kadar sistemde kalmak koşuluyla 01.01.2016 tarihinde bir defaya mahsus olmak üzere;

• Sistemde 3 yıldan fazla 6 yıldan az bulunan katılımcılara 1 yıl,
• Sistemde 6 yıldan fazla 10 yıldan az bulunan katılımcılara 2 yıl,
• Sistemde 10 yıldan fazla bulunan katılımcılara 3 yıl süre eklenir.

Katılım Esasları Çerçevesinde Bireysel Emeklilik Faaliyetlerine İlişkin Hususlar

Şirketimizde danışma komitesi hizmetini SEDDK tarafından Danışma Komitesi Hizmeti Sunması Uygun Görülen İSFA İslami Finans Danışmanlık Müessesesinden almaktadır.

İSFA İslami Finans Danışmanlık Ticaret Limited Şirketi (“İSFA”), 2014 yılında kurulmuş ve aynı yıl içinde faaliyete geçmiş olan özel bir danışmanlık şirketidir. İSFA’nın amacı ve temel iş konusu, finans, bankacılık, sigortacılık, sermaye piyasası ürünleri, finansal ürün geliştirme, şer’i yönetişim, eğitim ve geliştirme alanlarında finansal kuruluşlara, İslâm Hukuku’nun hükümleri çerçevesinde danışmanlık sağlamaktır.

İSFA gelişen, büyüyen ve yaygınlaşan İslâmi finans kuruluşlarının ihtiyaç duyacakları finansal, şer’i, yönetimsel alanda danışmanlık hizmeti vermek ve bu ekosisteme en yüksek faydayı sağlamak üzere kurulmuştur.

İSFA bünyesinde yer alan danışma komitemiz, Mustafa Dereci Muhammed Emin Durmuş ve Ahmet Numan Önder olmak üzere 3 üyeden oluşmaktadır.

Mustafa DERECİ

Mustafa Dereci 1967 yılında Rize’de doğdu. Boğaziçi Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Uluslararası İlişkiler bölümünden 1991 yılında mezun oldu. 1993 yılında çalışmaya başladığı Kuveyt Türk Katılım Bankası’ndan 2021 yılında emekli oldu. Katılım Bankacılığının Uluslararası Bankacılık, Bireysel Bankacılık, Kobi Bankacılığı, Pazarlama ve Ürün Geliştirme, Ödeme Sistemleri ve Dijitalleşme, İdari Hizmetler ve Satın Alma gibi departmanlarında yönetici olarak görev yapmıştır. Türkiye’nin ilk katılım sigortacılığı şirketi olan Neova Sigorta’nın kurucu yönetim kurulu üyeliği görevinde bulunmuştur. 2018 yılında İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Halen İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İslam Ekonomisi ve Uluslararası Finans bölümünde doktora tez çalışmasını yürütmektedir.

İSFA’da danışma komitesi başkanı olan Mustafa Dereci, İslam Ekonomisi, İslami Finans, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı, Katılım Finans ürün ve hizmetleri ve Finans Fıkhı konularında çalışmalarına devam etmekte yine bu konular çerçevesinde yurtiçi ve yurtdışı platformlarda eğitmenlik yapmaktadır.

Evli ve üç çocuk babasıdır.

Ahmet Numan ÜNVER

Ahmet Numan Ünver, 1988 yılında Merzifon/Amasya’da doğdu. 2006 yılında Güngören Anadolu İmam-Hatip Lisesi’nden, 2010 yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Aynı sene Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Hukuku Anabilim Dalı’nda yüksek lisansa başladı. Temmuz 2011’de Ataşehir/İstanbul’da imam hatiplik görevine atandı. Kasım 2012’de Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Bölümü İslam Hukuku Anabilim Dalı’na araştırma görevlisi olarak atandı. Haziran 2013’te “Kuduri’nin Tecrid Adlı Eserinde Hanefîler ve Şafiilerin Nasslara Dayalı İhtilafları –Kitabü’n-Nikah Çerçevesinde-” adlı teziyle yüksek lisansını tamamladı ve aynı sene Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Hukuku Bilim Dalında doktoraya başladı. Muhtelif zamanlarda Amerika ve Ürdün’de eğitim amaçlı bulundu. “Fıkıh İlminde Cedel Yönteminin Kullanımı (Ebû İshâk eş-Şîrâzî Örneği)” başlıklı doktora tezini Ağustos 2018’de bitirdi. 2019’da aynı Fakülteye Dr. Öğretim Üyesi olarak atandı ve halen aynı görevine devam etmektedir.

İSFA’da danışma komitesi üyesi olan Ahmet Numan Ünver, İslam Ekonomisi ve Finans Fıkhı konularında çalışmalarına devam etmektedir.

Evli ve iki kız babasıdır.

Muhammed Emin DURMUŞ

Muhammed Emin DURMUŞ, ilk ve orta öğrenimini İstanbul/Üsküdar’da tamamladı. 2009 yılında Kartal Anadolu İmam Hatip Lisesi’nden, 2014 yılında ise Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. 2015 yılı Şubat ayında araştırma görevlisi olarak Sakarya Üniversitesi İslam Ekonomisi ve Finansı Anabilim Dalı’nda göreve başladı. 2014 yılında başladığı Sakarya Üniversitesi İslam Ekonomisi ve Finansı yüksek lisans programından 2016 yılında mezun oldu ve 2016 yılında aynı bölümde doktoraya başladı. 2020 yılında ise Osmanlı Vakıf Hukukunda Mukâtaa adlı tez çalışmasıyla doktorasını tamamladı. Sakarya Üniversitesi İslam Ekonomisi ve Finansı Uygulama ve Araştırma Merkezi (İSEFAM) bünyesinde Dr. Öğr. Üyesi olarak çalışmaktadır.

İSFA İslami Finans Danışmanlık kurumunda Danışma Komitesi Üyesi olan Muhammed Emin DURMUŞ, İslam Ekonomisi, ve Finans Fıkhı konularında çalışmalarına devam etmektedir.

Konvansiyonel şirket kapsamında olan AXA Hayat ve Emeklilik A.Ş., Teysir Modelini uygulamakta olup, bireysel emeklilik ve otomatik katılım ürünlerinde katılım esaslı emeklilik ilkelerini benimsemiştir. Bu kapsamda, sözleşme düzenlenmesi, sonlanma ödemeleri, yatırım faaliyetleri ve ilgili diğer konularda Katılım Finans esaslarına riayet edilmektedir.

A. Fon portföyüne kesinlikle alınamayacak para ve sermaye piyasası araçlarına ilişkin ana kriterler aşağıda yer almaktadır.

Faiz sözleşmesi kapsamında kurulan her türlü fon toplama, fon kullandırma, gayrinakdi kredi, reeskont kredisi, repo-ters repo işlemleri ile kaldıraç ihtiva eden finansal işlemler, türev sözleşmesi kapsamında yürütülen geleneksel swap, forward, opsiyon, futures işlemleri, kamu ve özel sektörün ihraç etmiş olduğu her türlü garantili ve sabit bir faiz getirisi vaad eden borçlanma araçları, İslâm hukukunun yasakladığı alanlarda faaliyet gösteren, Türkiye Katılım Bankaları Birliği (TKBB) Danışma Kurulu’nun pay senetleri ile ilgili standartların üzerinde faizli kredi, faizli mevduat ile faiz geliri bulunan işletmelere yapılacak yatırımlar katılım esaslarına uygun değildir. Bu enstrümanların katılım esaslarına uygun olmayan yönleri şunlardır:

1. Faiz içermesi,

2. Belirsizlik (Garar),

3. Riskin taraflardan birine yüklenmesi,

4. Kumara benzerlik göstermesi,

5. Taraflardan birinin veya her ikisinin mağduriyetine sebep olabilmesi,

6. İslâm hukukunun yasakladığı alanlarda faaliyet göstermesi,

7. Sözleşme konusunun net olmaması,

B. Fon portföyüne alınmasında sakınca olmayacak ortaklık paylarına ilişkin finansal özellikler aşağıda yer almaktadır. TKBB’nin 26.08.2020 tarihli 1 numaralı standardının ilgili maddeleri aynen alınmıştır.

3.1.1. Ana sözleşmede, şirketin faizli işlemlerde bulunacağına ve içki, domuz, kumar gibi fıkhî açıdan haram kabul edilen mal veya hizmetlerin üretim veya ticaretinin yapılacağına dair bir madde yer almamalıdır.

3.1.2. Söz konusu şirketlerin faizli borç almamaları ve faizli hesaplarda mevduat tutmamaları esastır. Buna rağmen şirketin varlığını devam ettirme zorunluluğundan kaynaklanan istisnai durumlar söz konusu olduğunda alınan faizli borçlar (kullandığı krediler ve ihraç ettiği tahvil vb. varlıklar) şirketin “toplam varlıkları” ve “piyasa değeri”nden daha büyük olanının %33’ünü; operasyonel zorunluluklarla faizli mevduat hesaplarında tutulan varlık ve hakları (faizli mevduat, tahvil vb.) şirketin “toplam varlıkları” ve “piyasa değeri”nden daha büyük olanının %33’ünü aşmamalıdır. Faizli mevduat hesaplarında yasal mevzuat gereği varlık tutma zorunluluğu bu oranın dışında ve zaruret hükümleri çerçevesinde değerlendirilir.

3.1.3. Şirketin mevzuat gereği veya varlığını ve faaliyetlerini devam ettirme zorunluluğundan kaynaklanan istisnai durumlar sebebiyle gerçekleştirdiği, fıkhın öngördüğü ilkelere uygun olmayan işlemlerden elde ettiği mahzurlu gelirler (faiz, gayrı meşru mal satışı vb.), toplam gelirinin %5’ini aşmamalıdır. İnsan haklarını ihlal eden, onurunu zedeleyen ve insanlık değerleriyle asla bağdaşmayan fuhuş, insan ve organ ticareti gibi faaliyetler hiçbir şekilde tecviz edilemez ve bu madde kapsamında değerlendirilemez.

C. Fon portföyüne alınmasında sakınca olmayacak ortaklık payları dışında kalan para ve sermaye piyasası araçlarına ilişkin finansal özellikler aşağıda yer almaktadır.

Hiçbir şekilde faiz veya faize benzeyen bir getiri içermemelidirler. Bu enstrümanların katılım esaslarına uygun olabilmesi için her türlü belirsizlikten arındırılmış olmaları, risk paylaşımı esasını içermeleri, haksız kazanca sebebiyet vermemeleri, taraflardan birini veya her ikisini haksızlığa maruz bırakmamaları, dayanak varlıkların alkol ve domuz ürünleri gibi fıkhen yasak olan malların ve faaliyetlerin ticaretini içermemeleri gerekmektedir.

Şirketimiz tarafından katılım sigortacılığı faaliyeti yürütülmemesi sebebiyle, katılım sigortacılığı çerçevesinde reasürans, koasürans ve retrosesyon işlemleri gerçekleştirilmemektedir.

Yönetmelik
İlgili Yönetmelik hakkında daha fazla bilgi almak için tıklayınız.

Genelge
Genelgeye ulaşmak için tıklayınız.